Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Strach ze smrti

Ještě stále mi to přijde jako zlý sen: okamžik, kdy se manžel zjevil počátkem června nečekaně kolem poledního ve dveřích našeho domu s vážnou, bílou tváří a řekl mi, že má pro mne špatné zprávy, že můj histologický

Ale žádné procitnutí se nedělo, naopak, na snění nebyl čas, bylo potřeba okamžitě jednat, sehnat operatéra a přijmout velmi radikální operační řešení a modlit se, jestli to bude stačit, nebo bude následovat v mém případě radioterapie a jak se s ní porovnám.

Kupodivu se mi nehonily hlavou myšlenky typu "Proč zrovna já?" Naopak, proč ne já?! Některé lidi potká ještě horší osud, například ti lidé ze zřícených letadel nedostali šanci žádnou. Já mohu a musím bojovat, ještě necítím, že bych tu měla vše hotové a chtělo by se mi stát se šumící borovicí nebo travinou (nesnáším hřbitovy a pohřby, proto jsem, v případě, že by se nepodařilo, prosila o rozptyl na zahradě).

Od přátel a lidí kolem se mi dostalo velké podpory, většina z nich mne měla k pozitivnímu myšlení, zdůrazňovali mi, jak je důležité pro přežití téhle nemoci. Ano, vím to, proto jsem se navíc ještě cítila provinile, když jsem se nachytala při negativním myšlení a když mne čas od času přepadl záchvěv paniky a strachu ze smrti. No, záchvěv, spíš pořádný poryv nebo tornádo: křečovitý pláč, jektání zuby a jiné projevy meho srabáctví nebyly tím, čím bych chtěla zalévat své okolí, proto jsem se těmto sebemrskačským stavům oddávala pouze v soukromí, při procházkách přírodou po mých oblíbených koutech, ve kterých mne napadalo, že je možná vidím naposledy, což pohnojilo mou sebelítost a myšlenky se rozletěly opět nežádoucím směrem. I když jsem normálně jedla, každý den jsem zhubla o kilo, nervy pracovaly na plné obrátky. Tudy cesta tedy nevede. Jestli mne něco zabije předčasně, pak ne rakovina, ale tenhle strach a panika! Jsem člověk společenský, samota v tyhle chvíle pracuje proti mně.

Skvělou pomocí byly návštěvy kamarádů, kteří se dokázali chovat přirozeně a vyhnout se tématu nemoci a smrti, okrajově se někdy zmínili, že to prostě dopadne dobře, že jinak ani není možná a probírali jsme cokoliv jiného, já se bavila a smála a  byla si v tu chvíli jistá, že opravdu vše dopadne dobře. Strach se na chvíli rozplynul.

Bohužel, ne vždy dokážete odhadnout, zda takto daná osoba zareaguje, takže tyto návštěvy byly těžce vykoupeny mnoha návštěvami, telefonáty a maily přátel a známých, kteří, ačkoliv jsem je výslovně prosila, aby nehovořili o nemocech, mne začali zahrnovat příběhy o tom, jak ten či onen přežil rakovinu a co ho na té pouti čekalo a občas to komentovali takovými výkřiky jako "Už máš napsanou závěť?" nebo "Chemošce se nevyhneš!" či  pikantní bylo taky "Možná to dobře dopadne, čas od času se podaří nějakou rakovinu vyléčit". Nepochybně to mysleli dobře ve snaze informovat, poradit, věřím, že nikdo tyhle perly netrousil s úmyslem ublížit, přesto jsem je v tomhle stavu hodně dlouho rozdýchávala.

Další skupinou byli lidé, kteří si mysleli, že mne rozptýlí jejich zdravotní problémy, proto se nerozpakovali rozebírat hodiny od zarostlého nehtu, na palci až po svou vleklou infekci v dětství ("Tvá rakovina je nic, to JÁ jsem kdysi měla .....") nebo hypochodrické obavy z té či oné nemoci či vyšetření. Nic ve zlém, ale tohle mne k smrti nudilo a vysávalo, prchala jsem tedy tak rychle jak to šlo z jejich blízkosti. V tuhle chvíli potřebuji každou molekulu energie na svůj boj, na tohle nemám čas ani sílu.

Pocítlila jsem taky důležitost správné dávky informací. Z extrému, kdy vám dřív nikdo neřekl nic nebo vám lhali a mlžili, jsme přeskočili do extrému opačného a vybalí na vás i to, na co nejste připraveni slyšet. Informace v tomto případě je opravdu potřeba dávkovat. Přehlcenost medicínskými fakty jsem si u sebe uvědomila v okamžiku, kdy jsem naprosto neměla potřebu si cokoliv dalšího zjišťovat v odborných knihách nebo na internetu - já, velmi zvídavý člověk, hledající si tam podklady skoro ke všemu. Představa nejrůznějších komplikací, které se mohou během léčby vyrojit a procent těch, kteří nepřežijí, mne zbytečně nervovala.

Pokusila jsem se tedy svou paniku a strach rozptýlit mezi anonymními davy, snad to bude lepší, hurá tedy do nejbližšího chrámu konzumu! Bloumala jsem mezi regály a věšáky narvanými zbožím. Zbožím, které pro mne naprosto ztratilo jakoukoliv atraktivitu. Na jídlo jsem neměla chuť, o šatech jsem netušila, jestli bych je stihla unosit či jakou velikost si vlastně koupit, protože jak po léčbě bude vypadat moje postava, byla velká neznámá. Jediné, co jsem si zakoupila, byla muzika, která zněla z krámu s cédéčky. Nebyla ani pochmurná, ani uřvaná, (klasika mne uvrhala do deprese a rock vysiloval) ani příliš plytká a banální, aby nudila, byla zajímavá neobvyklými melodickými běhy, přesto nijak složitá, to bude ono!

Protože se mi mockrát v životě osvědčilo domyslet do důsledků to, čeho se bojím nejvíc a otočit se čelem k tomu, před čím jsem utíkala, začala jsem se strachem ze smrti bojovat aktivně. Každý máme svůj vlastní způsob a nelze říci, co vám v tu chvíli pomůže, protože to nevíte o sobě ani vy sami, je třeba to ozkoušet. Do přehrávače jsem vrazila zakoupené cédéčko (Junior od Röyksopp) a začala domýšlet, čeho se to vlastně bojím. Zmíněné cédeso tu dunělo celý den  stále dokola a podařilo se mi dokonale vypláchnout si s ním mozek a spolu s mozkem i svůj strach ze smrti.

Přišla jsem na to, že ve skutečnosti mohu věřit v to, že to dobře dopadne a bojovat, ale zároveň se nebát smrti. Bylo to jako chůze po laně nad propastí, ale cítila jsem, že jdu správným směrem, neboť se mi začalo psychicky ulevovat. Objevila jsem zajímavou věc, že se možná nejedná pouze o strach ze smrti, ale hodně se tam objevuje i strach ze samoty, který se promítal i do mé potřeby být rozptýlena na své zahradě, poblíž svých milovaných. Pochopila jsem, že jestli zemřu, jejich svět je jiný a mrtví mají být jinde a dát živým možnost se odpoutat. Že tu není nic a nikdo, kdo by se beze mne neobešel, i když to některé bude třeba hodně bolet a že se za to, co jsem tu po sobě zanechala, nemusím nijak stydět a ve věcech, které za to stojí, budou jiní lidé pokračovat.

Pomalu se začal odvalovat balvan paniky a strachu z mého hrudníku, po týdnu pekla jsem konečně začala cítit úlevu. Nebyl to žádný zázračně dramatický psychický předěl, ale záchvaty strachu a paniky postupně slábly a jejich návštěvy byly čím dál řidší.

Konečně jsem si mohla zabalit tašku a sednout si na nemocniční příjem, aniž by pode mnou vibrovala celá lavice. Děj se, co se má dít! Na operačním sále jsem se předklonila a hluboce se vyhrbila, aby mi anestezioložka mohla zavést ještě před narkózou epidurální analgézii. Jen neomdlít a nepřepadnout dopředu! Mé obavy už jsou "pouze" o to, abych důstojně rozdýchala beze řvaní a hysterie bolest, která mne čeká, nevolnosti, omdlévání atd. Jediné, co si uvědomuji na sále, je dravá touha žít. Beru život, i kdybych se měla probudit s amputací těsně pod žebry a po zbytek života se pohybovat na vozíku nebo na skejtu jako váleční mrzáci. Beru každou formu života, cokoliv! Tohle bylo něco, co mne překvapilo nejvíce a pochopí to jen ten, kdo si prožil intenzivní blízkost smrti. Ta touha žít překvapí i ty největší depkaře, pud sebezáchovy je jeden z našich nejmocnějších hybných sil. Zároveň jsem usínala i smířená se smrtí, pokud by během operace přišla, byla by bezbolestná a krásná  - ve spánku.

Ne, nebojte, nebudu vás nudit nemocničními historkami a kvílením, jak mně bylo po probuzení ouvej a jaké byly komplikace,  co všechno mi vykuchali, v tuto chvíli to není podstatné. Podstatné bylo to, že po týdnu ke mně přišel operatér a zářil jako sluníčko. Všech 16 odebraných uzlin bylo negativních, rakovina byla jen v jednom  z ostatních vyjmutých orgánů a léčba touhle radikální operací prozatím skončila. Žádná chemoterapie, radioterapie, jen kontroly po třech měsících. Rakovinu se podařilo odstranit. Úlevou jsem se rozplakala.

Kéž by takové štěstí měli všichni, kéž by si uvědomili, že smrtelný je každý z nás, že nikdo nemládne a díky preventivním kontrolám lze i velký průšvih zachytit včas, léčit a vyléčit. Kéž by si lidé uvědomili, že jejich rodiny je potřebují především živé a zdravé, ale zkušenosti jsou nepřenosné a člověk nepoučitelný, tohle si prostě musíte prožít, aby se vám srovnaly preference a pochopili jste, co je v životě podstatné. Tohle je skutečný smysl utrpení, protože člověk moc rád na nepříjemné věci rychle zapomíná...

Jsem teď v rekonvalescenci doma, každý den je to o něco lepší. Snažím se proto navázat zpřetrhané nitky s tou, kterou jsem kdysi byla, i když je mi jasné, že dvakrát nevstoupíš do téže řeky. Někdy se cítím jako oživený Lazar, vytažený z hrobu. Není to tak jednoduché ani rychlé, nestačí se jen otřepat a zapomenout. Myslím na všechny ty, kteří ve sluncem rozpálených, propocených lůžkách bojují své boje i na ty, kteří je drží nad vodou a pomáhají jim. Díky všem, kteří tolik pomohli mně. Pochopila jsem, kdo jsou mí opravdoví přátelé a kdo jen ti, kdo mne využívali. Až naberu síly, snad dostanu příležitost všem těm, kteří mi pomohli, to oplatit. 

Zažíhám lampion se svými nejdražšími a pouštíme ho s našimi přáními do nebe. Já mám jen jedno, ať jsme co nejdéle zdraví a šťastni a spolu, vše ostatní je nepodstatné. Nejlepším lékem na strach ze smrti je intenzivně prožívat život, každou chvilku, proto díky za každý další den! Už se těším, až se zahojí rány a budu moci ponořit tělo do vody, vychutnám si každé tempo v té stříbřitě blyštivé vodě, každé pohlazení vodní hladiny, každé mrsknutí nohou. Zatím si ho užívejte vy, které nic netrápí, já budu v duchu s vámi.

Autor: Dana Bočková | neděle 5.7.2009 8:19 | karma článku: 44,12 | přečteno: 11012x
  • Další články autora

Dana Bočková

Pojďme kromě symbolických gest udělat něco, co naše zdravotníky opravdu podpoří

Každé lidské gesto sympatie a podpory je moc pěkné, povzbudivé a dojemné, ale je tu doba, kdy jen gesta nestačí a naši zdravotníci potřebují podporu skutečnou.

24.3.2020 v 3:18 | Karma: 19,29 | Přečteno: 609x | Diskuse| Politika

Dana Bočková

Ochota pomoci sirotkům nebo mediálně vzedmutá emoce?

Milí pomáhající a ochotní Češi, nenasedejte jen na mediální přestřelku pánů Kalouska s Babišem, pojďte pomoci doopravdy těm, o kterých neslyšíte denně, ale opravdu vás potřebují.

18.9.2018 v 5:19 | Karma: 41,96 | Přečteno: 2768x | Diskuse| Společnost

Dana Bočková

Stavět či nestavět další pomník v Letech? A musí to být zrovna pomník?

Potřebujeme opravdu zrovna památník v Letech? Nešlo by utrpení zdejších lidí uctít jiným a daleko funkčnějším způsobem? Do jaké míry jsme obětí manipulace a komu poslouží takový památník?

6.2.2018 v 19:27 | Karma: 42,23 | Přečteno: 2081x | Diskuse| Společnost

Dana Bočková

Čipování psů je dobrá věc a funguje, odpolitizujme toto téma a zbavme ho hysterie

Bohužel čipování psů bylo schváleno v době různých nepopulárních buzerací a represí a ne zrovna v optimální podobě, i tak jsem za to vděčná. Níže rozeberu proč a podíváme se spolu i na námitky veřejnosti.

3.7.2017 v 11:02 | Karma: 18,60 | Přečteno: 764x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Dana Bočková

Učila jsem tři roky v cirkuse. Byly to nejlepší roky mého života

Rozhovor s bývalou učitelkou Ivou Rosovou o tom, jak se učí a vychovávají cirkusové děti, čím ji obohatila tato práce a jak se s dětmi cestovalo a učilo zároveň.

11.2.2017 v 19:01 | Karma: 25,43 | Přečteno: 2186x | Diskuse| Společnost

Dana Bočková

Cirkus není jen práce, je to způsob života

Janu Málkovou jsem poznala na Facebooku, kde hledala kamarádku z dětských let. Snažila jsem se jí pomoci. Zadařilo se, kamarádka byla nalezena a já Janu poprosila o rozhovor o životě u cirkusu. Její příběh mne opravdu dostal.

9.2.2017 v 11:47 | Karma: 27,99 | Přečteno: 1980x | Diskuse| Společnost

Dana Bočková

Co by řekl Havel

Vždy mne baví vykladači myšlenek mrtvých nebo imaginárních bytostí. Co by řekl Havel uprchlické vlně? Já se na rozdíl od nich pamatuji, co skutečně řekl.

8.1.2017 v 11:47 | Karma: 36,42 | Přečteno: 1532x | Diskuse| Politika

Dana Bočková

Kladivo na čarodějnice

Zrušení pořadu Kupředu do minulosti jako boj proti alternativním názorům ve veřejnoprávním prostoru, nebo spíš dalším krokem k omezování svobody projevu a demokracie? Opravdu potřebujeme cenzuru a mentální inkvizici?

16.12.2016 v 10:07 | Karma: 38,70 | Přečteno: 3715x | Diskuse| Politika

Dana Bočková

Tabu jako test přizpůsobivosti obyvatel

O tabuizovaných tématech jako společenských testech přizpůsobivosti jedinců ve společnosti, Zlatém slavíku i Antichartě.

27.11.2016 v 18:25 | Karma: 32,39 | Přečteno: 1063x | Diskuse| Společnost

Dana Bočková

Vize ministryně Marksové v praxi

Se zájmem jsem nahlédla do dnešního článku, kde si ministryně Marksová stěžuje, že tu máme chudé, kterým neumíme pomoci a argumentovala zahraničními příklady, kdy učitelé si pro žáky, kteří nevstávají na vyučování, chodí až domů.

15.11.2016 v 22:25 | Karma: 41,27 | Přečteno: 2008x | Diskuse| Politika

Dana Bočková

Pan Brady se vrací z životního tripu a rebelové chystají nepokoje i placky s Hermanem

O panu Bradym, plackách s D. Hermanem, zneužití odporu k M. Zemanovi, o zmanipulování tibetské otázky a též o snadné manipulovatelnosti studentů.

1.11.2016 v 10:13 | Karma: 43,65 | Přečteno: 2752x | Diskuse| Politika

Dana Bočková

Výživný německý týden aneb Alles gute

Události posledních dnů, které se k nám přihrnuly z Německa, asi nejsou překvapivé tím, že se staly. Jsou však zarážející nejen tím, že se jich stalo tolik naráz, ale především tím, jak se k nim staví politici a mediální maskoti.

27.7.2016 v 18:41 | Karma: 41,39 | Přečteno: 2195x | Diskuse| Politika

Dana Bočková

Lékaři bez hranic - a nyní ještě bez skrupulí?

Lékaři bez hranic na protest proti dohodě s Tureckem odmítli přijímat finanční prostředky od EU. Jak se stalo, že tato mně kdysi velmi sympatická organizace se posunula někam, kde jí nerozumím a vadí mi některé její aktivity?

17.6.2016 v 15:44 | Karma: 39,78 | Přečteno: 1963x | Diskuse| Politika

Dana Bočková

Brno daruje byty bezdomovcům. Bude to fungovat?

Opravdu se někdo domnívá, že bezdomovce lze zasadit do bytu a tím je vše vyřešeno? Řekla bych, že takový projekt tady byl a nikam to nevedlo. Což takhle se spíš inspirovat ucelenou národní koncepcí prevence bezdomovectví?

22.4.2016 v 15:57 | Karma: 35,61 | Přečteno: 1414x | Diskuse| Společnost

Dana Bočková

Řídí EU cíleně migrační toky?

Proč jsme neměli v době návalu příchozích z Řecka najednou problém se Středomořskou trasou a tento problém se po uzavření Balkánské trasy nyní vrací, ačkoliv Řeckem procházejí z většiny jiné národnosti, než do Itálie?

6.4.2016 v 22:12 | Karma: 35,39 | Přečteno: 1460x | Diskuse| Politika

Dana Bočková

Migrace nebo násilné obsazování?

Bruselská opatření a návrhy v souvislosti s migrací začínají pomalu ale jistě připomínat násilné obsazování.

6.4.2016 v 14:52 | Karma: 41,82 | Přečteno: 2080x | Diskuse| Politika

Dana Bočková

Vyvodí pan Talafant z návratu iráckých uprchlíků osobní zodpovědnost?

Osmičlenná rodina iráckých uprchlíků se chce z ČR vrátit do vlasti. Mluvčí nadačního fondu nabádá, abychom je nesoudili. Nesoudím je, nýbrž ty, kteří jsou za špatný výběr zodpovědni.

31.3.2016 v 19:32 | Karma: 48,03 | Přečteno: 22808x | Diskuse| Politika

Dana Bočková

Končí svoboda pohybu?

Ministerstvo zemědělství opět perlí a přichystalo novelu, která ve svém důsledku může přinést prakticky zákaz vstupu obyvatel do volné krajiny pod pokutou 30 000 Kč.

29.3.2016 v 8:41 | Karma: 37,12 | Přečteno: 1994x | Diskuse| Politika

Dana Bočková

Jak to tehdy bylo doopravdy s šátky studentek SZŠ?

V souvislosti s bývalými muslimskými studentkami na SZŠ Ruská a jejich aférou se šátky, kdy jedna z nich nyní případ žene k soudu, je docela užitečné si přečíst tehdejší vyjádření ředitelky dané školy.

26.3.2016 v 22:37 | Karma: 43,74 | Přečteno: 4096x | Diskuse| Politika

Dana Bočková

Další teroristické útoky a opět stejná písnička z řad politiků

Politik, pro kterého bezpečnost vlastních lidí není absolutní prioritou, by měl okamžitě odstoupit, protože není schopen plnit základní a nejdůležitější funkci státu - ochranu vlastních občanů!

22.3.2016 v 13:50 | Karma: 43,62 | Přečteno: 3526x | Diskuse| Politika